KEPENTINGAN KEMAHIRAN INSANIAH (SOFT SKILL) KEPADA SETIAUSAHA ALAF 21 !
PENGENALAN
Kemahiran Insaniah adalah penting untuk menjadikan modal insan mempunyai nilai yang tinggi di samping mempunyai kelayakan akademik. Kemahiran ini diperlukan untuk menjadikan modal insan itu lebih fleksibel, berinisiatif dan berkebolehan untuk menyelesaikan sesuatu masalah secara kreatif. Seterusnya menjadikan modal insan sesebuah negara itu berkualiti tinggi yang dapat menguasai kemahiran insaniah dan mempunyai kelayakan akademik. Ini juga selaras dengan matlamat falsafah pendidikan kebangsaan untuk melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran negara.
Kolej adalah salah satu institusi dalam sistem pendidikan negara yang diberi perhatian oleh kerajaan. Ia sebagai sebuah institusi pendidikan yang berperanan sebagai tempat melahirkan modal insan yang mempunyai ciri-ciri modal insan berkualiti tinggi sejak awal. Penerapan dan pembinaan kemahiran-kemahiran yang diperlukan untuk melahirkan modal insan berkualiti seharusnya bermula di sini. Justeru, pensyarah memainkan peranan penting untuk memastikan penerapan dan pembinaan kemahiran-kemahiran insaniah terhadap pelajarnya berlaku di samping penguasaan ilmu pengetahuan yang dipelajari. Penerapan dan pembinaan kemahiran insaniah di kalangan pelajar sejak dari bangku sekolah akan dapat melahirkan modal insan yang dikehendaki oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Kepentingan kemahiran Insaniah dapat dilihat di dalam sistem pendidikan di Barat. Pengamal pendidikan mereka melihat bahawa kemahiran ini merupakan salah satu aspek yang perlu diberi perhatian yang sewajarnya dan ia sering menjadi subjek kajian. Ini ekoran daripada tuntutan pihak majikan yang menganggap bahawa kemahiran ini adalah perlu dan harus diketahui serta dimiliki oleh pekerja baru. Dengan kemahiran ini dan kelayakan akademik yang dimiliki akan menjadikan mereka seorang pekerja yang berketrampilan dan berkeupayaan tinggi dalam dunia pekerjaan. Untuk itu kurikulum pendidikan mereka memberi penekanan kepada aspek kemahiran generik atau insaniah ini. Pengamal pendidikan barat berpendapat kemahiran ini merupakan satu aspek penting untuk melahirkan dan menyediakan pelajar yang cekap bekerja, berketrampilan dan seterusnya dapat memberi sumbangan kepada negara.
Setiausaha eksekutif adalah pekerjaan yang berfungsi untuk memberikan sokongan maksimum kepada pekerja berpangkat tinggi dalam syarikat atau organisasi. Ia akan menjadi yang akan menganjurkan dan mengekalkan jadual eksekutif dan membantu mereka menjalankan pelbagai tugas pentadbiran. Objektifnya adalah untuk menyumbang kepada kecekapan keseluruhan perniagaan, dengan memastikan bahawa semua tugas pentadbiran yang diberikan kepadanya akan dilaksanakan dengan cara yang tepat pada masanya dan cekap. Setiausaha adalah orang yang memberikan sokongan pentadbiran. Mereka boleh melakukan tugas-tugas seperti menulis dan memfailkan, menjawab telefon dan menghantar mesej. Sebaliknya, eksekutif, atau pembantu pentadbiran, setiausaha juga membuat beberapa aktiviti-aktiviti ini, bersama-sama dengan pejabat penyelarasan, penyelidikan produk, interaksi dengan pembekal, pesanan produk dan mewujudkan pangkalan data.
https://ecentral.my/kemahiran-insaniah/
BADAN LAPORAN PENULISAN
KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Kemahiran komunikasi adalah penting di tempat kerja dan ini bukan sekadar membantu mewujudkan persekitaran yang terbuka dan mesra, tetapi juga memastikan kerja yang anda hasilkan adalah bersifat fokus dan jelas.Pasukan yang tahu berkomunikasi dengan baik akan menjadi lebih cekap, lebih teratur dan lebih selaras dengan idea serta perspektif masing-masing. Memiliki kemahiran komunikasi tidak bermakna memiliki bakat bertutur dengan baik; ini melampaui komunikasi lisan. Kebolehan untuk menyampaikan idea yang rumit dengan mudah dan menyampaikan mesej penting dengan jelas dan ringkas, sama ada secara lisan, tulisan atau sebaliknya, akan mengurangkan kesilapan ketidakcekapan.Kerja usaha sama yang baik tidak mungkin dicapai tanpa komunikasi yang berkesan. Ini terutamanya penting kerana persekitaran bekerja digital menjadi semakin tersebar luas; kemahiran insaniah yang kuat membantu menyatukan orang walaupun mereka bekerja dari jauh. Alat seperti Dropbox direka untuk memudahkan dan meningkatkan kerjasama serta komunikasi, tetapi memastikan orang yang menggunakan alat tersebut dipadankan dengan kemahiran insaniah ialah kuncinya.
KEMAHIRAN PENGURUSAN DAN PENYUSUNAN MASA
Sangat penting untuk anda mengetahui anda boleh mempercayai pasukan anda untuk menyiapkan kerja dengan segera, tanpa menjejaskan kualiti kerja. Pengurusan masa melebihi daripada sekadar muncul tepat pada waktunya dan menghantar kerja apabila diminta. Ini adalah tentang mengetahui cara untuk mengutamakan, cara untuk menjadualkan serta cara untuk memanfaatkan sebahagian besar masa yang anda ada. Pengurusan masa bukan sekadar meningkatkan produktiviti dan keberkesanan, ini juga memberikan impak positif pada kualiti kerja yang anda hasilkan.Selerakan tidak bagus untuk mana-mana persekitaran bekerja, sama ada di pejabat, secara digital atau dalam fikiran anda. Menjadi teratur bermakna mengetahui cara untuk menguruskan bukan sahaja ruang anda bekerja dengan cekap, tetapi juga masa dan beban kerja anda. Seseorang yang benar-benar teratur akan dapat mencipta dan mematuhi sistem serta struktur yang membantu keberkesanan serta tidak akan membiarkan diri mereka berasa terbeban atau proses mereka menjadi kacau-bilau.
KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN
Levin (2005) menyatakan bahawa kemahiran bekerja dalam kumpulan terbahagi kepada dua aspek iaitu intelektual dan emosional. Kemahiran intelektual merujuk kepada berfikir berdasarkan emosi. Kemahiran ini melibatkan pemerhatian, penyiasatan, teori dalam menganalisis tugasan dan merumuskan sesuatu. Kemahiran emosional pula berkaitan dengan berurusan dengan emosi sendiri dan membina hubungan dengan orang lain. Ia meliputi berunding dengan orang lain, menyelesaikan perbezaan pendapat, mempertahankan diri sendiri dan juga mengawal emosi apabila berdepan dengan krisis. Kemahiran kerja berpasukan melibatkan kebolehan untuk bekerjasama dengan orang lain daripada pelbagai latar belakang sosio budaya untuk mencapai matlamat yang sama. Elemen-elemen yang dinilai oleh KPT adalah berkebolehan membina hubungan baik, berinteraksi dengan orang lain dan bekerja secara efektif bersama mereka untuk mencapai objektif yang sama; berkebolehan memahami dan mengambil peranan bersilih ganti di antara ketua kumpulan dan ahli kumpulan; berkebolehan untuk mengenali dan menghormati sikap, kelakuan dan kepercayaan 24 orang lain; berkebolehan untuk memberi sumbangan kepada perancangan dan menyelaraskan hasil usaha kumpulan; dan bertanggungjawab terhadap keputusan kumpulan.
PEMIKIRAN KRITIS DAN PENYELESAIAN MASALAH
Menurut Rahim.(1999), pemikiran boleh ditakrifkan sebagai kebolehan untuk menguasai pengetahuan, mengembangkan pengetahuan, mengguna dan mengaplikasikan pengetahuan yang dipelajari kepada situasi yang sama atau berlainan.Manakala bagi Jabatan Pengurusan Institut Pengajian Tinggi (2006) pula, kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah melibatkan kebolehan berfikir secara kritis, kreatif, inovatif, analitis, serta kebolehan mengaplikasikan pemahaman dan pengetahuan kepada masalah baru dan berlainan.DalamModul Kemahiran Insaniah yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengurusan Pengajian Tinggi Malaysia ini telah menggariskan beberapa ciri-ciri kemahiran pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah.
Antara ciri pemikiran kritis dan penyelesaian masalah ialah kebolehan mengenal pasti dan menganalisis masalah dalam situasi kompleks dan kabur, serta membuat penilaian yang berjustifikasi. Ia dapat diselesaikan dengan kesan yang baik terhadap maslah yang ada dalam sesuatu perbincangan. Selain itu, kebolehan untuk mengembangkan dan membaiki kemahiran berfikir seperti menjelaskan, menganalisis dan menilai perbincangan. Kebolehan untuk mencari idea dan mencari penyelesaian alternatif. Kebolehan untuk berfikir melangkaui batas. Kebolehan untuk membuat keputusan yang berdasarkan bukti yang kukuh. Kebolehan untuk bertahan serta memberikan perhatian sepenuhnya terhadap tanggungjawab yang diberikan.
Comments
Post a Comment